Zasady kształcenia na odległość sp 343
Załącznik nr 1 do Zarządzenia nr 11-2020 dyrektora Szkoły Podstawowej nr 343 Matki Teresy z Kalkuty w Warszawie z dnia 30 marca 2020 r.
Zasady dotyczące kształcenia na odległość w Szkole Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 343 Matki Teresy z Kalkuty w Warszawie w okresie czasowego ograniczenia jej funkcjonowania
- W okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania Szkoły wprowadza się formę kształcenia na odległość.
- Główną platformą komunikacyjną w szkole jest Dziennik Librus Synergia i Google Classroom.
- W Librusie swoje konta mają nauczyciele, uczniowie i ich rodzice. Każdy nauczyciel i każdy uczeń oraz rodzice posiadają swój własny indywidualny identyfikator (login) do logowania się.
- Do korzystywania z Google Classroom uczniowie i nauczyciele wykorzystują adresy mailowe z domeną szkoły.
- Kształcenie na odległość odbywa się z zachowaniem właściwej higieny pracy umysłowej uczniów (równomierne obciążenie uczniów w poszczególnych dniach tygodnia, zróżnicowanie zajęć w każdym dniu, możliwości psychofizyczne uczniów do podejmowania intensywnego wysiłku umysłowego w ciągu dnia, czas pracy przed monitorem komputera).
- Nauczyciele, przygotowując materiały edukacyjne do kształcenia na odległość, mogą dokonać weryfikacji dotychczas stosowanego programu nauczania tak, by dostosować go do wybranej metody kształcenia na odległość:
- nauczyciele planują z wyprzedzeniem realizację treści programowych w terminie wskazanym przez dyrektora,
- po weryfikacji materiału przez wicedyrektora, wychowawca rozsyła go rodzicom i uczniom poprzez dziennik Librus i umieszcza w Google Classroom – zajęcia z wychowawcą,
- nauczyciele przekazują zadania uczniom poprzez Google Classroom ,
– do zadań mają wgląd uczniowie,
– uczeń może odesłać przygotowaną pracę ze swojego konta,
– nauczyciel ustala czas na wykonanie i odesłanie przez uczniów prac.
- Zadaniem nauczycieli jest organizowanie form aktywności uczniów, które są oparte na kształceniu z użyciem monitorów ekranowych i bez ich użycia.
- Szkoła, realizując kształcenie na odległość, wykorzystuje systemy:
- Librus;
- narzędzia Google.
- Szkoła realizując kształcenie na odległość wykorzystuje również inne portale i platformy internetowe, m.in: YouTube, Messenger, Skype, e-podręczniki, e-book Nowa Era, e-WSIP, Matlandia, LearningApss, e-TV.
- Z platform internetowych korzystają:
- uczniowie;
- nauczyciele
- Nauczyciele na w/w platformach mogą:
- prowadzić i wykorzystywać lekcje on-line (lekcja nie może trwać dłużej niż 15 minut),
- zamieszczać i wykorzystywać nagrania z przygotowanymi materiałami edukacyjnymi, nagraną lekcją,
- zamieszczać i wykorzystywać prezentacje,
- zamieszczać i wykorzystywać linki do innych stron internetowych z materiałami edukacyjnymi,
- zamieszczać i wykorzystywać zadania, ćwiczenia, karty pracy do wykonania dla ucznia.
- Do zajęć prowadzonych przez nauczyciela bezpośrednio z uczniami z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość zalicza się :
- prowadzenie zajęć on-line;
- rozmowy telefoniczne z uczniami;
- rozmowy z uczniami na czacie tekstowym, na forum dyskusyjnym;
- prowadzenie wideokonferencji/webinariów i innych form komunikowania się on – line;
- prowadzenie korespondencji mailowej lub za pośrednictwem innych dostępnych form komunikowania się na odległość;
- prowadzenie konsultacji w czasie zajęć wyznaczonych w tygodniowym planie godzin.
- Nauczyciele (w ramach zespołów nauczycielskich danego oddziału) ustalają tygodniowy zakres treści nauczania do zrealizowania w poszczególnych oddziałach klas oraz sposób realizacji tych treści, w tym zadania do wykonania w czasie kształcenia bez użycia monitorów komputerowych, zgodnie ze wzorem stanowiącym załącznik nr 1 do zasad.
- Tygodniowy zakres zadań jest przekazywany wicedyrektorowi najpóźniej do czwartku do godziny 16 każdego tygodnia i obejmuje zadania na kolejny tydzień.
- W przypadku braku uwag udostępnia się tygodniowy zakres zadań do wiadomości dla uczniów i rodziców za pośrednictwem dziennika elektronicznego / w Google Classroom.
- Uczniowie biorą udział w zaplanowanych zajęciach on-line oraz realizują zadania i przesyłają do nauczyciela do piątku włącznie każdego tygodnia.
- Nauczyciele zgłaszają do dyrektora ewentualną potrzebę modyfikacji programu nauczania w związku z nową organizacją procesu kształcenia.
- Zajęcia (zajęcia on-line oraz godziny konsultacji z nauczycielem) dla uczniów poszczególnych oddziałów odbywają się zgodnie z tygodniowym planem lekcji.
- Nauczyciele przedmiotu i edukacji wczesnoszkolnej są dostępni dla ucznia w godzinach swojej pracy zgodnie z tygodniowym planem zajęć, uwzględniając przerwy między poszczególnymi jednostkami lekcyjnymi. W czasie pracy organizują spotkania ze swoją z klasą w ustalony z rodzicami i dyrektorem sposób. W pozostałym czasie pracy udzielają uczniom konsultacji.
- Nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej i nauczyciele przedmiotów we współpracy z nauczycielami współorganizującymi kształcenie planują swoje zajęcia z uczniami o potrzebie kształcenia specjalnego dostosowując sposoby oraz metody pracy do potrzeb i możliwości uczniów, w tym wynikających z indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych:
- nauczyciel wysyła każdą pracę zlecaną uczniom nauczycielowi współorganizującemu kształcenie, który dostosowuje ją do potrzeb i możliwości ucznia, następnie przesyła nauczycielowi i monitoruje pracę ucznia.
- Nauczyciele współorganizujący kształcenie uczniów niepełnosprawnych ustalą indywidualnie z ich rodzicami zasady wsparcia i współpracy, zgodnie z ustaloną liczbą godzin w umowie o pracę.
- Nauczyciele prowadzący zajęcia w ramach zajęć rewalidacyjnych pracują zgodnie z planem pracy chyba, że ustalą z uczniem i jego rodzicami inne godziny, w czasie których będą prowadzili zajęcia, rozmowy, udzielali konsultacji z wykorzystaniem np. internetowej transmisji video, czatu lub służbowego adresu służbowego adresu mail.
- Nauczyciele prowadzący zajęcia w ramach zajęć korekcyjno – kompensacyjnych są dostępni dla uczniów, rodziców i nauczycieli w godzinach swojej pracy. Prowadzą zajęcia, rozmowy, udzielają konsultacji z wykorzystaniem np. internetowej transmisji video, czatu lub służbowego adresu mail.
- Nauczyciele prowadzący zajęcia logopedyczne są dostępni dla uczniów, rodziców i nauczycieli w godzinach swojej pracy. Prowadzą zajęcia, rozmowy, udzielają konsultacji z wykorzystaniem np. internetowej transmisji video, czatu lub służbowego adresu mail.
- Pozostali specjaliści oraz psycholodzy i pedagodzy są dostępni dla uczniów, rodziców i nauczycieli w godzinach swojej pracy za pomocą wykorzystania środków komunikacji elektronicznej. Udzielają konsultacji i wsparcia indywidualnie, grupowo on-line lub za pośrednictwem innych narzędzi.
- Nauczyciele biblioteki są dostępni dla uczniów w godzinach swojej pracy za pomocą wykorzystania środków komunikacji elektronicznej w ramach:
- udzielania wsparcia uczniom przy wykonywaniu zadań i aktywności zleconych przez nauczycieli, szczególnie w zakresie wskazywania literatury przedmiotu w formie elektronicznej,
- publikacji raz w tygodniu recenzji ciekawej książki jako zachęty do jej przeczytania.
- Nauczyciele świetlicy są dostępni dla uczniów i rodziców za pomocą wykorzystania środków komunikacji elektronicznej w godzinach swojej pracy. Prowadzą konsultacje i wsparcie w zakresie rozpowszechniania ciekawych zabaw i gier do wykorzystania w czasie przedłużającego się pobytu uczniów w domu. Przygotowują konkursy dla uczniów.
- Wychowawcy klas przygotowują informacje dotyczące:
- aktualnych telefonów i adresów mailowych uczniów i rodziców w swojej klasie,
- preferowanych form komunikacji przy zdalnej realizacji programów nauczania z wykorzystaniem np. komunikatorów, grup społecznościowych, poczty elektronicznej, platform edukacyjnych, dziennika elektronicznego,
- możliwości dostępu ucznia do sprzętu komputerowego i dostępu do Internetu w warunkach domowych w czasie trwania zajęć on-line.
- Wychowawcy zakładają Google Classroom zajęcia z wychowawcą do komunikacji ze swoimi uczniami.
29a. Wychowawcy ustalają sposób komunikowania się z nauczycielami uczącymi dany oddział za pomocą środków komunikacji elektronicznej oraz w razie potrzeby organizują spotkania on-line nauczycieli, szczególnie w celu uzgodnienia tygodniowych zakresów treści nauczania i monitorowania ilości zadań przekazywanych uczniom oraz ustalenia rocznej oceny zachowania”;
- Nauczyciele prowadzący zajęcia z dziećmi cudzoziemskimi – j. polski i zajęcia wyrównawcze, nauczanie indywidualne, zajęcia indywidualne realizowane w ramach IPET, zajęcia rewalidacyjne, zajęcia dydaktyczno – wyrównawcze ustalają z uczniem i jego rodzicami godziny, w czasie których będą prowadzili zajęcia, rozmowy, udzielali konsultacji z wykorzystaniem np. internetowej transmisji video, czatu lub służbowego adresu służbowego adresu mail.
- Inne zajęcia pozalekcyjne odbywają się zgodnie z ich planem za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
- W przypadku, gdy uczeń nie ma dostępu do odpowiedniej platformy:
- każdy wychowawca klasy dokonuje sprawdzenia, którzy uczniowie mają dostęp do Internetu – dziennika elektronicznego – innych narzędzi;
- w przypadku, kiedy uczeń nie ma dostępu, wychowawca informuje o tym fakcie nauczycieli uczących w danej klasie, którzy są zobowiązani do przygotowania w ciągu dwóch dni materiałów edukacyjnych i ich przesłania do sekretariatu;
- pracownik sekretariatu drukuje materiały, które są do odebrania przez ucznia w wersji papierowej w wyznaczonym miejscu w Szkole;
- w szczególnych przypadkach, gdy dziecko jest poza Warszawą, dopuszcza się wysłanie materiałów pocztą.
- Nauczyciele przedmiotu i edukacji wczesnoszkolnej ustalają dwa razy w tygodniu ½ godziny dyżuru dla rodziców poza czasem pracy przewidzianym dla uczniów, podczas którego będą udzielali rodzicom konsultacji. Harmonogram konsultacji nauczycieli jest udostępniony na stronie internetowej szkoły.
- Ocenianie bieżące polega na wystawieniu oceny zgodnie z przyjętą skalą stopni w Szkole, z uwzględnieniem w szczególności: co uczeń zrobił dobrze, co wymaga poprawy, a także wysiłku wkładanego w wykonanie zadania przez ucznia za:
- odpowiedzi ustne w czasie zajęć on-line lub w trakcie rozmów telefonicznych;
- wypowiedzi uczniów na czacie tekstowym, na forum dyskusyjnym;
- wypowiedzi uczniów w czasie wideokonferencji/webinariów i innych form komunikowania się on-line;
- wykonanych w domu zadań zleconych przez nauczyciela, przesłanych (najpóźniej do piątku włącznie każdego tygodnia lub w inny terminie ustalonym z nauczycielem) mailem lub inną drogą elektroniczną, np. w formie projektu, prezentacji, plakatu, karty pracy;
- testy on-line udostępnione na wybranej platformie.
- Prace zlecane uczniom do wykonania dostosowane są do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia.
- Zalecane jest wskazywanie uczniom zadań obowiązkowych oraz zadań dodatkowych dla chętnych.
- Prace, które podlegają ocenie, zadawane uczniom do samodzielnego wykonania w domu, uwzględniają warunki techniczne, takie jak dostęp ucznia do Internetu oraz jego jakość, urządzenia dostępne do zdalnej nauki oraz liczbę osób, które oprócz ucznia z nich korzystają.
- Prace wykonywane przez uczniów mogą mieć różne formy, np. projektu, prezentacji, plakatu, karty pracy, ćwiczeń online, krzyżówki oraz odpowiedzi ustnych lub innych;
- Kryteria ocen bieżących określa Statut SP 343.
- Na czas weekendu nauczyciele nie zadają prac uczniom.
- W okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania Szkoły przy ustalaniu oceny zachowania ucznia bierze się pod uwagę jego aktywność w nauczaniu zdalnym.
- Rodzice oraz uczniowie będą informowani o postępach ucznia w nauce, a także uzyskanych ocenach za pośrednictwem dziennika elektronicznego. Informacje mogą być przekazywane także za pomocą innych, uzgodnionych z rodzicem, dostępnych form porozumiewania się na odległość.
- Uczniowie dodatkowo otrzymują informację zwrotną o postępach w nauce oraz ocenach na bieżąco w czasie zajęć on-line oraz konsultacji podczas wyznaczonych w tygodniowym planie godzin zajęć.
- Dokumentowanie przebiegu nauczania i wychowania odbywa poprzez systematyczne rejestrowanie odbytych zajęć w dzienniku elektronicznym:
- dla nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej i przedmiotów – w zakładce Lekcja
- Dla pozostałych pracowników pedagogicznych w zakładce Dodatkowe godziny nauczyciela – Praca zdalna nauczycieli.
- Odnotowywanie frekwencji uczniów odbywa się w Librusie na podstawie aktywności ucznia i wykonywanych przez niego zadań.
- Odbieranie i wykonywanie zadań przez uczniów jest elastyczne i uzależnione od możliwości technicznych i organizacyjnych uczniów oraz ich rodziców.
- Obowiązuje całkowity zakaz nagrywania zajęć lekcyjnych, konsultacji i spotkań prowadzonych
w ramach kształcenia online.