Program Wspierania Uczniów Uzdolnionych
Cele programu:
- rozpoznanie ucznia uzdolnionego;
- zwiększenie kompetencji kadry pedagogicznej w zakresie pracy z uczniem uzdolnionym;
- promowanie uczniów uzdolnionych i ich osiągnięć;
- rozwijanie zdolności ucznia;
- rozwijanie innych aspektów funkcjonowania ucznia uzdolnionego: umiejętność planowania własnego rozwoju, samooceny, samokształcenia, pewności siebie, autoprezentacji, przyswajania i prezentowania wiedzy/umiejętności, współpracy;
- psychologiczne wsparcie ucznia uzdolnionego.
Szkolna definicja ucznia uzdolnionego
Uczeń uzdolniony przejawia możliwość zaawansowanych dokonań w dziedzinie nauki, twórczej, artystycznej, społecznej, sportowej, w zakresie zdolności przywódczych czy poszczególnych przedmiotach szkolnych. Charakteryzuje się wewnętrzną dyscypliną, motywacją do rozwoju i zaangażowaniem.
Charakterystyczne cechy ucznia zdolnego:
- Poznawcze i intelektualne:
- szybkie tempo uczenia się i przetwarzania informacji,
- łatwość w dostrzeganiu związków i zależności,
- rozwinięte myślenie abstrakcyjne i logiczne,
- szeroki zakres zainteresowań poznawczych,
- dociekliwość, chęć zadawania pytań, potrzeba rozumienia.
- Twórcze i emocjonalne:
- oryginalność myślenia i pomysłowość,
- skłonność do samodzielnego rozwiązywania problemów,
- wytrwałość w dążeniu do celu (zwłaszcza w dziedzinach, które go fascynują),
- potrzeba samorealizacji i wyrażania siebie.
- Społeczne:
- zdolność do pracy zespołowej lub przeciwnie – preferencja dla indywidualnej pracy,
- silne poczucie sprawiedliwości,
- umiejętność przewodzenia grupie (choć nie zawsze),
- wysoka wrażliwość emocjonalna i moralna.
- Zewnętrzne przejawy uzdolnień:
- udział i sukcesy w konkursach, zawodach, projektach,
- zaangażowanie w podejmowane przez siebie działania,
- dążenie do pogłębiania wiedzy i rozwijania umiejętności we własnym zakresie.
Metody identyfikacji ucznia uzdolnionego
- obserwacja pracy ucznia na zajęciach dydaktycznych i jego uczestnictwa w życiu szkoły;
- test diagnozujący uzdolnienia ucznia;
- analiza osiągnięć ucznia;
- indywidualne konsultacje z uczniami i rodzicami na temat zainteresowań i dotychczasowych osiągnięć szkolnych i pozaszkolnych;
- współpraca z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną nr 18 przy ul. Koncertowej 4
Motywowanie i promowanie uczniów uzdolnionych
- pochwała wychowawcy, dyrektora;
- możliwość prowadzenia fragmentu lekcji przez ucznia;
- dyplomy, nagrody rzeczowe;
- stypendia szkolne i możliwość ubiegania się o stypendia pozaszkolne;
- motywowanie ucznia do ubiegania się o indywidualny tok nauki lub indywidualny program nauki;
- oceny przedmiotowe i oceny zachowania ustalane zgodnie z warunkami i sposobem określonym w Statucie Szkoły;
- prezentowanie osiągnięć i sukcesów na terenie szkoły, na stronie internetowej szkoły, na łamach gazetki szkolnej, podczas imprez szkolnych;
- możliwość wyjazdu na wycieczkę dla uczniów uczestniczących w programie.
Jak wspieramy uzdolnionych uczniów?
W naszej Szkole oferujemy:
- Zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów: w tym koła tematyczne (np. matematyczne, językowe, artystyczne, teatralne, sportowe).
- Udział w konkursach i olimpiadach: zachęcamy do udziału w lokalnych i ogólnopolskich wydarzeniach, przygotowując uczniów merytorycznie i motywując ich do osiągania sukcesów.
- Indywidualizację nauczania: nauczyciele dostosowują metody pracy i poziom trudności do możliwości ucznia.
- Współpracę z rodzicami: wspólnie planujemy działania wspierające rozwój uczniów oraz konsultujemy postępy i potrzeby dziecka.
- Prezentację osiągnięć: sukcesy uczniów dokumentujemy w naszej Księdze Sukcesów, promujemy na stronie internetowej oraz podczas uroczystości szkolnych.
Uwaga!
Uczeń zdolny nie zawsze osiąga wysokie oceny w szkole. Jego potencjał może być niewidoczny w standardowym systemie oceniania, dlatego w naszej Szkole ważna jest obserwacja, diagnoza pedagogiczna oraz elastyczne podejście nauczycieli.
Wspólnie rozwijamy skrzydła!
Zapraszamy rodziców do współpracy i zachęcamy uczniów do odkrywania własnych talentów. W naszej szkole sukces ma wiele twarzy – od wygranych konkursów, po codzienne, ciche zwycięstwa w pokonywaniu trudności i rozwijaniu pasji.