Doradztwo zawodowe
Poniżej zamieszczamy linki do materiałów dotyczących rekrutacji na rok szkolny 23/24 dla uczniów i rodziców (nasi uczniowie mają je w teamsach)
1. Informator o szkołach : Informator „Wybierz szkołę dla siebie” – informator o wszystkich szkołach ponadpodstawowych publicznych w Warszawie
2. Kalkulator punktów: kalkulator
3. Poradnik dla rodziców: Rodzic jako doradca swojego dziecka
4. Poradnik dla rodziców: Jak pomóc dziecku w podejmowaniu decyzji dotyczących kariery zawodowej
5. Poradnik dla rodziców: Rodzic jako doradca dla swojego dziecka przy wyborze szkoły ponadpodstawowej 2024_25
6. Przydatne informacje ze strony miasta: https://edukacja.um.warszawa.pl/po-szkole-podstawowej
8. Punktacja z 2023 – pełni funkcję bardzo orientacyjną. Minimalna liczba punktów 2023 (dane orientacyjne)
9. Ranking liceów: licea
10. Ranking techników: technika
10.TERMINY postępowania rekrutacyjnego
11. Wykaz konkursów , które mogą być wpisywane na świadectwo kl 8
Grażyna Kłopotowska-szkolny doradca zawodowy
Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego w Szkole Podstawowej nr 343 im. Matki Teresy z Kalkuty w Warszawie
Podstawa prawna
- 47 ust.1 pkt 4 Ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (tj. Dz. U. z 2018r. poz. 996 ze zm.)
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 16 sierpnia 2018 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz. U. z 2018r. poz. 1675)
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2017r. poz. 1591)
- Założenia ogólne
- Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego (WSDZ) obejmuje ogół działań mających na celu prawidłowe przygotowanie uczniów do podejmowania decyzji edukacyjno-zawodowych.
- WSDZ to celowe, systematyczne i zaplanowane działania podejmowane przez szkołę, która realizuje koncepcję uczenia się przez całe życie.
- Działania realizowane są w sposób spójny, zgodnie z programem realizacji na każdy rok szkolny.
- Adresatami działań w zakresie doradztwa zawodowego są uczniowie, rodzice, nauczyciele.
- Realizatorami działań są wszyscy członkowie rady pedagogicznej zaangażowani w realizację działań związanych z doradztwem zawodowym oraz inne osoby zatrudnione w szkole. Współpracują z rodzicami uczniów przy realizacji WSDZ. Program realizacji WSDZ na dany rok szkolny opracowuje doradca zawodowy albo inny nauczyciel odpowiedzialny za realizację doradztwa zawodowego w szkole, którzy są wyznaczeni przez dyrektora szkoły.
- Dyrektor odpowiada za organizację działań związanych z doradztwem zawodowym. Koordynacją realizacji programu WSDZ na dany rok szkolny zajmuje się doradca zawodowy lub wskazany przez dyrektora szkoły nauczyciel, w tym nauczyciel wychowawca opiekujący się oddziałem.
- Cel do realizacji dla klas I – VI w ramach orientacji zawodowej:
- zapoznanie uczniów z wybranymi zawodami, kształtowanie pozytywnych postaw wobec pracy i edukacji oraz pobudzanie, rozpoznawanie i rozwijanie ich zainteresowań oraz uzdolnień.
- Cel do realizacji dla klas VII – VIII w ramach doradztwa zawodowego:
- wspieranie uczniów w procesie przygotowania ich do świadomego i samodzielnego wyboru kolejnego etapu kształcenia i zawodu, z uwzględnieniem ich zainteresowań, uzdolnień i predyspozycji zawodowych oraz informacji na temat systemu edukacji i rynku.
- Cele, o których mowa wyżej, będą realizowane poprzez:
- rozwijanie wiedzy uczniów na temat własnych zasobów i ograniczeń, potrzeb, uzdolnień i zainteresowań, inspirowanie do dokonywania samooceny,
- rozwijanie umiejętności analizowania własnych zasobów i ograniczeń w kontekście planów i aspiracji zawodowych przez uczniów,
- rozwijanie wiedzy o rynku pracy i poznawanie zawodów przez uczniów,
- rozwijanie wiedzy zawodoznawczej przez uczniów,
- kształtowanie umiejętności krytycznej analizy procesów zachodzących na rynku pracy przez uczniów,
- rozwijanie umiejętności wyszukiwania informacji, zasobów i sojuszników sprzyjających planowaniu i realizacji celów edukacyjnych i zawodowych przez uczniów,
- udzielanie pomocy w nabywaniu umiejętności planowania ścieżki edukacyjnej i zawodowej, także w kontekście edukacji całożyciowej przez uczniów,
- przygotowanie uczniów do roli możliwych ról na rynku pracy – pracownika, pracodawcy, współpracownika,
- rozwijanie kompetencji miękkich, szczególnie tych związanych z pracą zespołową, planowaniem, ustalaniem priorytetów i zarządzaniem zadaniami w czasie przez uczniów,
- rozwijanie kompetencji kluczowych, w szczególności umiejętności uczenia się przez uczniów,
- kształtowanie u uczniów postawy szacunku wobec pracy własnej i cudzej,
- redukowanie społecznych i kulturowych stereotypów dotyczących aktywności zawodowej.
- Zajęcia są prowadzone na I i II etapie edukacyjnym na:
- obowiązkowych zajęciach edukacyjnych w klasach I – VI związanych z realizacją treści programowych w ramach doradztwa zawodowego: poznawanie siebie i własnych zasobów; świat zawodów i rynek pracy; rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie; planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno- zawodowych,
- obowiązkowych zajęciach z doradztwa zawodowego w klasach VII i VIII w wymiarze 10 godzin lekcyjnych w roku szkolnym,
- zajęciach z wychowawcą w klasach IV – VIII w wymiarze minimum 5 godzin lekcyjnych w roku szkolnym,
- zajęciach związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu prowadzonych w ramach pomocy psychologiczno – pedagogicznej.
- Pozostałe działania skierowane do uczniów:
- udostępnianie publikacji/literatury z zakresu doradztwa zawodowego,
- korzystanie z informatorów o zawodach,
- spotkania z pracodawcami i absolwentami szkoły,
- udział w dniach otwartych w szkołach ponadpodstawowych,
- projekcje filmów o zawodach,
- tworzenie kół zainteresowań,
- organizacja konkursów zawodoznawczych,
- wizyty zawodoznawcze i wycieczki do miejsc pracy,
- udział w targach edukacyjnych,
- umieszczanie informacji edukacyjno-zawodowych, np. na stronie internetowej szkoły,
- indywidualne porady, konsultacje z doradcą.
- Propozycje działań skierowanych do rodziców:
- systematyczne przekazywanie wiedzy o dziecku, jego umiejętnościach, zdolnościach, zainteresowaniach,
- organizowanie spotkań doradczych,
- udostępnianie publikacji/literatury z zakresu doradztwa zawodowego.
- Propozycje działań skierowanych do nauczycieli:
- uświadamianie nauczycielom konieczności realizowania programu WSDZ na obowiązkowych zajęciach edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego,
- umożliwianie udziału w projektach, kursach i szkoleniach związanych z obszarem doradztwa zawodowego wymiana doświadczeń, baza wiedzy,
- organizowanie lekcji otwartych.
- Klasy I – III
- Cele szczegółowe:
1) rozwijanie wiedzy o zawodach i ich znaczeniu w najbliższym otoczeniu dziecka,
2) redukowanie społecznych i kulturowych stereotypów dotyczących aktywności zawodowej,
3) kształtowanie postawy szacunku dla pracy własnej i innych,
4) pobudzanie i rozwijanie zainteresowań i uzdolnień,
5) rozwijanie kompetencji miękkich związanych z pracą w zespole i organizacją własnej aktywności.
- Treści programowe z zakresu doradztwa zawodowego dla klas I – III
1) Poznanie siebie
Uczeń:
opisuje swoje zainteresowania i określa, w jaki sposób może je rozwijać,
prezentuje swoje zainteresowania wobec innych osób,
podaje przykłady różnorodnych zainteresowań ludzi,
podaje przykłady swoich mocnych stron w różnych obszarach,
podejmuje działania w sytuacjach zadaniowych i opisuje, co z nich wyniknęło dla niego i dla innych.
Świat zawodów i rynek pracy
Uczeń:
odgrywa różne role zawodowe w zabawie,
podaje nazwy zawodów wykonywanych przez osoby w bliższym i dalszym otoczeniu oraz opisuje podstawową specyfikę pracy
w wybranych zawodach,
opisuje, czym jest praca, i omawia jej znaczenie w życiu człowieka na wybranych przykładach,
omawia znaczenie zaangażowania różnych zawodów w kształt otoczenia, w którym funkcjonuje,
opisuje rolę zdolności i zainteresowań w wykonywaniu danego zawodu,
posługuje się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem oraz w sposób twórczy i niekonwencjonalny.
Rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie
Uczeń:
uzasadnia potrzebę uczenia się i zdobywania nowych umiejętności,
wskazuje treści, których lubi się uczyć,
wymienia różne źródła wiedzy i podejmuje próby korzystania z nich.
Planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno-zawodowych
Uczeń:
opowiada, kim chciałby zostać i co chciałby robić
planuje swoje działania lub działania grupy, wskazując na podstawowe czynności i zadania niezbędne do realizacji celu,
próbuje samodzielnie podejmować decyzje w sprawach związanych bezpośrednio z jego osobą.
- Zajęcia w zakresie orientacji zawodowej w klasach 1 – 3 wkomponowane są w proces realizacji podstawy programowej i są spójne z treściami realizowanego na tym etapie edukacyjnym programu:
1) w zakresie fizycznego obszaru rozwoju uczeń osiąga:
- a) świadomość zdrowotną w zakresie higieny, pielęgnacji ciała, odżywiania się i trybu życia;
- b) umiejętność wykorzystania własnej aktywności ruchowej w różnych sferach działalności człowieka: zdrowotnej, sportowej, obronnej, rekreacyjnej i artystycznej;
- c) umiejętność organizacji bezpiecznych zabaw i gier ruchowych.
2) w zakresie emocjonalnego obszaru rozwoju uczeń osiąga:
- a) umiejętność rozpoznawania i rozumienia swoich emocji i uczuć oraz nazywania ich;
- b) umiejętność rozpoznawania, rozumienia i nazywania emocji oraz uczuć innych osób; potrzebę tworzenia relacji;
c świadomość przeżywanych emocji i umiejętność panowania nad nimi oraz wyrażania ich w sposób umożliwiający współdziałanie
w grupie oraz adaptację w nowej grupie;
3) w zakresie społecznego obszaru rozwoju uczeń osiąga:
- a) umiejętność nazywania poznanych wartości, oceny postępowania innych ludzi, odwoływania się w ocenie do przyjętych zasad i wartości;
- b) potrzebę i umiejętność identyfikowania się z grupami społecznymi, które dziecko reprezentuje, nazywania tych grup i ich charakterystycznych cech;
- c) umiejętność przyjmowania konsekwencji swojego postępowania;
- d) umiejętność tworzenia relacji, współdziałania, współpracy oraz samodzielnej organizacji pracy w małych grupach, w tym organizacji pracy przy wykorzystaniu technologii;
- e) umiejętność samodzielnego wyrażania swoich oczekiwań i potrzeb społecznych;
- f) umiejętność samodzielnej organizacji czasu przeznaczonego na odpoczynek indywidualny i w grupie;
- g) umiejętność dbania o bezpieczeństwo własne i innych uczestników grupy, w tym bezpieczeństwo związane z komunikacją za pomocą nowych technologii oraz bezpieczeństwo uczestnictwa w ruchu drogowym;
4) w zakresie poznawczego obszaru rozwoju uczeń osiąga:
- a) potrzebę i umiejętność samodzielnego, refleksyjnego, logicznego, krytycznego i twórczego myślenia,
- b) umiejętność czytania na poziomie umożliwiającym samodzielne korzystanie z niej w różnych sytuacjach życiowych, w tym kontynuowanie nauki na kolejnym etapie edukacyjnym i rozwijania swoich zainteresowań,
- c) umiejętność stawiania pytań, dostrzegania problemów, zbierania informacji potrzebnych do ich rozwiązania, planowania i organizacji działania, a także rozwiązywania problemów,
- d) umiejętność obserwacji faktów, zjawisk przyrodniczych, społecznych i gospodarczych, wykonywania eksperymentów i doświadczeń,
a także umiejętność formułowania wniosków i spostrzeżeń, - e) umiejętność uczestnictwa w kulturze oraz wyrażania swych spostrzeżeń i przeżyć za pomocą plastycznych, muzycznych i technicznych środków wyrazu, a także przy użyciu nowoczesnych technologii,
- f) umiejętność samodzielnej eksploracji świata, rozwiązywania problemów i stosowania nabytych umiejętności w nowych sytuacjach życiowych.
4.W ramach orientacji zawodowej wskazane jest zrealizowanie zajęć na podstawie przykładowych programów orientacji zawodowej dla klas
I – III szkoły podstawowej z proponowanymi tematami:
- Brawo ja! Prezentacja własnych talentów
- Zawód moich rodziców
- Lubię to – każdy ma swoje zainteresowania
- Fryderyk Chopin – jak rozwijają się zainteresowania
- Reporterskim okiem – wywiad z pracownikami szkoły
- Dzisiejszy Jaś – Kim będzie jako Jan?
- Zawody na celowniku
- Trofea zawodowe – poznajemy zawody ludzi, których poznaliśmy w …
- Po co się uczę?
- Klasy IV – VI
- Cele szczegółowe:
- rozwijanie umiejętności analizowania własnych zasobów i ograniczeń w kontekście planów i aspiracji zawodowych,
- rozwijanie wiedzy na temat własnych zasobów i ograniczeń, predyspozycji i uzdolnień,
- rozwijanie wiedzy o rynku pracy,
- rozwijanie wiedzy zawodoznawcze,
- rozwijanie kompetencji miękkich, szczególnie tych związanych z pracą zespołową, planowaniem, ustalaniem priorytetów i zarządzaniem zadaniami w czasie,
- rozwijanie kompetencji kluczowych, w tym umiejętności uczenia się,
- kształtowanie postawy szacunku wobec pracy własnej i cudzej,
- redukowanie społecznych i kulturowych stereotypów dotyczących aktywności zawodowej.
- Treści programowe z zakresu orientacji zawodowej dla klas IV – VI
- Poznawanie własnych zasobów
Uczeń:
określa własne zainteresowania i uzdolnienia oraz kompetencje,
wskazuje swoje mocne strony oraz możliwości ich wykorzystania w różnych dziedzinach życia,
podejmuje działania w sytuacjach zadaniowych i ocenia swoje działania, formułując wnioski na przyszłość,
prezentuje swoje zainteresowania i uzdolnienia wobec innych osób z zamiarem zaciekawienia odbiorców.
- Świat zawodów i rynek pracy
Uczeń:
wymienia różne grupy zawodów i podaje przykłady zawodów charakterystycznych dla poszczególnych grup, opisuje różne ścieżki ich uzyskiwania oraz podstawową specyfikę pracy w zawodach,
opisuje, czym jest praca i jakie ma znaczenie w życiu człowieka,
podaje czynniki wpływające na wybory zawodowe,
posługuje się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem oraz w sposób twórczy i niekonwencjonalny,
wyjaśnia rolę pieniądza we współczesnym świecie i jego związek z pracą.
- Rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie
Uczeń:
wskazuje różne sposoby zdobywania wiedzy, korzystając ze znanych mu przykładów oraz omawia swój indywidualny,
wskazuje przedmioty szkolne, których lubi się uczyć,
samodzielnie dociera do informacji i korzysta z różnych źródeł wiedzy.
- Planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno – zawodowych
Uczeń:
opowiada o swoich planach edukacyjno-zawodowych,
planuje swoje działania lub działania grupy, wskazując szczegółowe czynności i zadania niezbędne do realizacji celu,
próbuje samodzielnie podejmować decyzje w sprawach związanych bezpośrednio lub pośrednio z jego osobą.
3.Wskazana jest realizacja zadań w zakresie orientacji zawodowej w ramach lekcji z wychowawcą:
- Dzień kreatywnych pasjonatów
- Wybieram ten zawód, bo…
- Jak oszczędzić pierwszy milion?
- Kiedy zaczynamy się uczyć i kiedy kończymy?
- Jak się uczyć szybciej i efektywniej – mój indywidualny styl uczenia się
- Umiejętności – od przeszłości do przyszłości
- Przedmioty, które lubię – jako drogowskazy zawodowe
- Gotowi? Trzy, dwa, jeden, SMART!
- Po co mi ta praca?
IV. Klasy VII – VIII
- Cele szczegółowe:
- rozwijanie wiedzy ucznia na temat własnych zasobów, ograniczeń, predyspozycji, zainteresowań zawodowych i uzdolnień,
- rozwijanie umiejętności analizowania własnych zasobów i ograniczeń w kontekście planów i aspiracji zawodowych,
- rozwijanie wiedzy o rynku pracy,
- rozwijanie wiedzy zawodoznawczej i wiedzy o rynku usług edukacyjnych,
- kształtowanie umiejętności krytycznej analizy procesów zachodzących na rynku pracy,
- rozwijanie umiejętności wyszukiwania informacji, zasobów i sojuszników sprzyjających planowaniu i realizacji celów edukacyjnych
i zawodowych, - kształtowanie umiejętności planowania ścieżek edukacyjnych i zawodowych, także w kontekście edukacji całożyciowej,
- rozwijanie kompetencji związanych z procederami rekrutacyjnymi w obszarze edukacji i rynku pracy,
- przygotowanie do roli możliwych ról na rynku pracy – pracownika, pracodawcy, współpracownika,
- rozwijanie kompetencji miękkich, szczególnie tych związanych z pracą zespołową, planowaniem, ustalaniem priorytetów i zarządzaniem zadaniami w czasie, autoprezentacją,
- rozwijanie kompetencji kluczowych, w tym umiejętności uczenia się,
- kształtowanie postawy szacunku wobec pracy własnej i cudzej,
- redukowanie społecznych i kulturowych stereotypów dotyczących aktywności zawodowej.
- Treści programowe z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII i VIII
1) Poznanie własnych zasobów
Uczeń:
określa wpływ stanu zdrowia na wykonywanie zadań zawodowych,
rozpoznaje własne zasoby (zainteresowania, zdolności, uzdolnienia, kompetencje, predyspozycje zawodowe),
dokonuje syntezy przydatnych w planowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej informacji o sobie wynikających z autoanalizy, ocen innych osób oraz innych źródeł,
rozpoznaje własne ograniczenia jako wyzwania w odniesieniu do planów edukacyjnozawodowych,
rozpoznaje swoje możliwości i ograniczenia w zakresie wykonywania zadań zawodowych i uwzględnia je w planowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej,
określa aspiracje i potrzeby w zakresie własnego rozwoju i możliwe sposoby ich realizacji,
określa własną hierarchię wartości i potrzeb.
- Świat zawodów i rynek pracy
Uczeń:
wyszukuje i analizuje informacje na temat zawodów oraz charakteryzuje wybrane zawody, uwzględniając kwalifikacje wyodrębnione w zawodach oraz możliwości ich uzyskiwania,
porównuje własne zasoby i preferencje z wymaganiami rynku pracy i oczekiwaniami pracodawców,
wyjaśnia zjawiska i trendy zachodzące na współczesnym rynku pracy, z uwzględnieniem regionalnego i lokalnego rynku pracy,
uzasadnia znaczenie pracy w życiu człowieka,
analizuje znaczenie i możliwości doświadczania pracy,
wskazuje wartości związane z pracą i etyką zawodową,
dokonuje autoprezentacji.
- Rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie
Uczeń:
analizuje oferty szkół ponadpodstawowych i szkół wyższych pod względem możliwości dalszego kształcenia, korzystając
z dostępnych źródeł informacji,
analizuje kryteria rekrutacyjne do wybranych szkół w kontekście rozpoznania własnych zasobów,
charakteryzuje strukturę systemu edukacji formalnej oraz możliwości edukacji poza formalnej i nieformalnej,
określa znaczenie uczenia się przez całe życie.
- Planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno- zawodowych
Uczeń:
dokonuje wyboru dalszej ścieżki edukacyjno-zawodowej samodzielnie lub przy wsparciu doradczym,
określa cele i plany edukacyjno-zawodowe, uwzględniając własne zasoby,
identyfikuje osoby i instytucje wspomagające planowanie ścieżki edukacyjnozawodowej i wyjaśnia, w jakich sytuacjach korzystać
z ich pomocy,
planuje ścieżkę edukacyjno-zawodową, uwzględniając konsekwencje podjętych wyborów.
- Tematyka zajęć w klasie VII:
1) Zainteresowania
2) Cechy charakteru
3) Umiejętności
4) Wartości
5) Wiedza
6) Warunki indywidualne
7) Rynek pracy
8) Zawody
9) Kształcenie
10) Sukcesy i porażki
- Tematyka zajęć w klasie VIII:
1) Pomysł na siebie
2) Cele
3) Plan działania
4) Poszukiwanie pracy
5) Podjęcie pracy
6) Nowa wizja kariery
7) Co może wzmocnić moje szanse na rynku pracy? Ocena własnych mocnych i słabych stron
8) System szkolnictwa w Polsce
9) Jak analizować oferty szkół ponadpodstawowych?
10) Jak Cię widzą, tak… Cię zatrudnią – o pułapkach autoprezentacji
- Zajęcia z wychowawcą:
1) Klasa VII – Ja w moich oczach;
2) Klasa VIII – Marzenia do spełnienia.
- Korzyści i przewidywane rezultaty wynikające z działań WSDZ dla uczniów:
- a) nabywają kompetencje niezbędne do rozpoznawania własnych predyspozycji zawodowych,
- b) potrafią dokonać samooceny, określając swoje mocne strony i zainteresowania, a także uzdolnienia i kompetencje (klasy IV-VI) i własne zasoby (klasy VII-VIII),
- c) poznają, czym jest rynek pracy i świat zawodów, wymieniają różne grupy zawodów i podają czynniki wpływające na wybory zawodowe (klasy IV-VI), a także wyjaśniają trendy zachodzące na współczesnym rynku pracy i potrafią dokonać autoprezentacji (klasy VII-VIII),
- d) poznają zasady rekrutacji do poszczególnych szkół ponadpodstawowych (klasy VII-VIII),
- e) uzasadniają potrzebę uczenia się przez całe życie, wskazują sposoby zdobywania wiedzy (klasy IV-VI) oraz określają strukturę systemu edukacji formalnej oraz możliwości edukacji pozaformalnej i nieformalnej (klasy VII-VIII),
- f) określają, kim chcieliby zostać, opowiadają o swoich planach edukacyjno-zawodowych (klasy IV-VI) oraz identyfikują osoby i instytucje wspomagające planowanie ścieżki edukacyjno-zawodowej (klasy VII-VIII).
- Stosowane metody pracy:
- w poradnictwie indywidualnym metody stosowane w pracy doradczej to m.in.:
- a) konsultacje i porady indywidualne,
- b) diagnoza zainteresowań, mocnych stron;
2) w poradnictwie grupowym stosowane metody w pracy doradczej to m.in.:
- a) burza mózgów, dyskusja, pogadanki,
- b) metody testowe jak np. ankiety,
- c) metoda dramy: inscenizacje i odgrywanie ról,
- d) metody audiowizualne: filmy, prezentacje multimedialne,
- e) treningi umiejętności społecznych,
- f) gry symulacyjne i zabawy,
- g) zajęcia plastyczne.
VII. Podmioty, z którymi szkoła współpracuje przy realizacji zadań:
1) Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna nr 18 i 19 w Warszawie,
2) Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno- Społecznych i Szkoleń w Warszawie,
3) Ośrodek Rozwoju Edukacji w Warszawie,
4) Centrum Kształcenia Praktycznego, ul. Mińska 1/5 w Warszawie,
5) Publiczna Biblioteka w Warszawie Ursynów,
6) Urząd Pracy w Warszawie,
7) pracodawcy, przedsiębiorcy,
8) organizacje pozarządowe,
9) Ośrodek Kultury w Warszawie Ursynów,
10) Organ prowadzący dla Dzielnicy Ursynów m. st. Warszawy i Mazowieckie Kuratorium Oświaty
- Korzyści i przewidywane rezultaty wynikające z działań WSDZ – dla uczniów:
- nabywają kompetencje niezbędne do rozpoznawania własnych predyspozycji zawodowych,
- potrafią dokonać samooceny, określając swoje mocne strony i zainteresowania, a także uzdolnienia i kompetencje (klasy IV-VI) i własne zasoby (klasy VII-VIII),
- poznają, czym jest rynek pracy i świat zawodów, wymieniają różne grupy zawodów i podają czynniki wpływające na wybory zawodowe (klasy IV-VI), a także wyjaśniają trendy zachodzące na współczesnym rynku pracy i potrafią dokonać autoprezentacji (klasy VII-VIII),
- poznają zasady rekrutacji do poszczególnych szkół ponadpodstawowych (klasy VII-VIII),
- uzasadniają potrzebę uczenia się przez całe życie, wskazują sposoby zdobywania wiedzy (klasy IV-VI) oraz określają strukturę systemu edukacji formalnej oraz możliwości edukacji pozaformalnej i nieformalnej (klasy VII-VIII),
- określają, kim chcieliby zostać, opowiadają o swoich planach edukacyjno-zawodowych (klasy IV-VI) oraz identyfikują osoby i instytucje wspomagające planowanie ścieżki edukacyjno-zawodowej (klasy VII-VIII).
- Monitorowanie i ewaluacja WSDZ:
- rozmowy z rodzicami oraz z uczniami,
- ocena współpracy z otoczeniem społeczno-gospodarczym (np. ankiety dla pracodawców),
- sprawozdania z pracy doradcy zawodowego/osoby realizującej orientację zawodową,
- bieżące wypełnianie przez wychowawców i nauczycieli ankiet z przeprowadzonych działań w klasach IV-VI,
- ocena zajęć prowadzonych w klasach VII-VIII z doradztwa zawodowego,
- analiza realizacji zaplanowanych działań – karta ewaluacji.
– Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego
REGULAMIN REKRUTACJI I UCZESTNICTWA W PROJEKCIE Sięgnij po więcej! – rozwój doradztwa zawodowego w szkołach podstawowych m.st. Warszawa